Opinii
Dansand pentru a trai
autor: Simona
Toroscai (traducere din publicatia Newsweek)
Nimic nu înfrumuseteaza mai mult Cuba lui Castro decât muzica!
O vizita în Cuba mai mult ridica întrebari decât ofera raspunsuri.
Cum a reusit socialismul specific cubanez sa reziste în ciuda unui
embargou american strict? Cum pot ramâne cubanezii atât de mândri
de sistemul lor guvernamental, când traiesc într-o asemenea deznadejde?
Ce se va întâmpla dupa moartea lui Fidel Castro? Si, pentru numele
lui Che, cum au învatat acesti insulari sa danseze atât de bine?
În cartea sa "Last Dance in Havana: The Final Days of Fidel
and the Start of the New Cuban Revolution" ( Ultimul dans în
Havana: ultimele zile ale lui Fidel si începutul noii revolutii
cubaneze”), Eugene Robinson, jurnalist la The Washington Post, pune
întrebari similare. Folosind muzica si dansul ca filtru propriu
de informatie, Robinson clarifica o mare parte din Cuba lui Castro.
"Astazi toata Cuba danseaza pentru a trai; astazi toata Cuba
traieste pentru a dansa", scrie Robinson. A întelege ritmurile
si tensiunile dansului cubanez e crucial pentru a întelege tara.
Ca sa uite de neagra saracie cubanezii danseaza în fiecare seara
ca si când ar fi ultima din viata lor.
Însa dansul e utilizat si ca metafora: cubanezii obisnuiti, disperati
dupa dolari americani, cu care sa-si permita luxul de a cumpara
medicamente sau lapte proaspat, calca în pasi de balet linia dintre
castroism si capitalism, pentru a câstiga în plus fata de ratia
alocata. Totul în Cuba e dans - si nu exista dansator mai bun decât
Castro.
Timp de 45 de ani, El Comanadante a valsat pe ringul de dans al
diplomatiei. A curtat, în mod inteligent, Uniunea Sovietica în timp
ce scuipa flacari catre acei imperialistas din nord. Când muzica
sovietica - împreuna cu 6 miliarde de dolari ajutor anual - a încetat,
Castro a gasit noi parteneri de dans printre elitele sud-americane
si europene de stânga.
A îngaduit piruetele noncomformistilor, dar a avut grija sa-i ameteasca
bine înainte sa-i scape de sub control. Un timp chiar a permis artistilor
cubanezi de hip-hop sa vorbeasca despre rasismul cubanez - a carui
existenta Castro o neaga insistent. Însa când rapperii au început
sa critice putin cam prea zgomotos, Castro a tras cortina peste
spectacolele de hip-hop din Havana.
Prin interviuri cu muzicieni, câtiva cubanezi anonimi (putin cam
multi), soferi de taxi si chiar unii oficiali guvernamentali, Robinson
ia pulsul Cubei contemporane. Desi întoarce problema pe toate partile,
nu reuseste sa scoata la lumina adevaratele raspunsuri. Într-adevar,
muzicienii sunt tot atât de sfâsiati între timba, muzica locala
si comercialul latino-pop pe cât sunt si cubanezii obisnuiti de
nehotarâti între avantajele socialismului sau capitalismului.
Popularitatea hip-hop-ului demonstreaza ca tinerii cubanezi care
nu se identifica cu vechea revolutie, s-ar putea sa fie pregatiti
pentru una noua. Exista optimism în legatura cu viitorul Cubei,
la fel cum exista si teama de ce se va întâmpla dupa moartea lui
Castro.
Dar ce se va întâmpla in mod sigur? Robinson nu poate prezice.
Precum turistii ramasi cu gura cascata la dansatorii care încing
în fiecare seara atmosfera în Casa de la Musica din Havana, si noi
trebuie sa ne multumim cu a ghici care va fi urmatoarea miscare
a celui mai mare dansator al Cubei si ce va însemna aceasta pentru
tara lui.
|